Is staan beter dan zitten?

by Django de Vreng

Is staan beter dan zitten? Zitten is het nieuwe roken, een uitspraak die je vast bekend in de oren klinkt. Maar is staan dan beter dan zitten? Is hier überhaupt een eenduidig antwoord op te geven? We gingen voor je op onderzoek. 

Risico’s te veel zitten

De risico’s van te veel zitten zijn behoorlijk. Een verhoogde kans op overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten is niet niks. Daarnaast is minder zitten ook goed voor het brein en zijn rug- en nekklachten veel gehoord bij mensen die lange tijd achter elkaar op een (bureau)stoel zitten. Eigenlijk hebben de grootste risico’s vooral te maken met dat we te lang in dezelfde houding zitten en dan vaak ook nog in de verkeerde houding. 

Risico’s staan

De universiteit van Toronto heeft een onderzoek gedaan naar de risico’s van staan. Of we nu een hele dag zitten of een hele dag staan, geen van twee is echt beter voor je. Beide opties zijn slecht voor onze gezondheid, zo ook wanneer je dus de hele dag staand gaat werken. Daarbij is het ook goed om de fabel uit de wereld te helpen dat je van staand werken afvalt omdat je meer calorieën verbrandt. Iemand van 65 kilo die iedere dag zes uur lang staat in plaats van zit verbrandt ongeveer 54 calorieën extra per dag. Oftewel dit is niet de moeite om de daarmee gepaarde risico’s te omarmen. Van te lang staan heb je namelijk ook een verhoogde kans op hart- en vaatziektes en ook hiervan kunnen vervelende rug-, nek- en schouderklachten ontstaan. 

Zitten of staan, wat kies jij?

De belangrijkste conclusie is dat beide niet erg gezond zijn wanneer je het te lang doet. Zoals met veel, zodra er ‘te’ voor staat is het niet goed. Zo ook met staan en zitten. Wissel daarom het staan en zitten geregeld af. Hiermee wordt niet bedoelt dat je de ene dag zit en de andere dag staat, juist gedurende de dag is de afwisseling belangrijk. Daarom is een sta/zit bureau zo populair. Deze kun je gemakkelijk verstellen van een stabureau naar een zitbureau, waardoor het jou minder moeite kost om je werkplek op een gezonde manier in te richten. Daarbij kan wat extra beweging gedurende de dag geen kwaad. Neem wat vaker de trap, ga wandelen tijdens een meeting met een collega en gebruikt je lunchpauze om een blokje om te gaan. Je zult al snel merken dat deze extra beweging je goed doet. Als je dan ook nog het staand en zittend werken afwisselt tijdens je werkdag zit je helemaal goed!